Bedrijven verbinden zich aan Nationaal Park De Alde Feanen

Geplaatst op 12 maart 2019

EARNEWALD – Tijdens een vaartocht door Nationaal Park De Alde Feanen hebben vrijdag de nieuwe partners van het Nationaal Park de partnerovereenkomsten ondertekend. Deze sponsors van het Nationaal Park dragen bij aan de ontwikkeling van het natuurgebied. Sinds 2006 heeft De Alde Feanen de titel Nationaal Park. Vanaf 2013 wordt er door het Rijk geen financiële ondersteuning meer geboden aan Nationale Parken. Om Nationaal Park De Alde Feanen verder te kunnen ontwikkelen is daarom de steun van partnerbedrijven hard nodig.

Rabobank hoofdsponsor

Rabobank Drachten Noordoost Friesland was de eerste partij die zich als partner, en tevens hoofdsponsor, aan het Nationaal Park verbond. ,,Wij vinden het belangrijk dat De Alde Feanen meer bekendheid krijgt, zodat het park zich op een duurzame manier verder kan ontwikkelen, wat uiteindelijk zorgt voor een versterking van de gehele regio”, vertelt Durk Mous, directeur van Rabobank Drachten Noordoost Friesland. ,,Bovendien zijn we er trots op dat we zo’n prachtig natuurgebied in onze regio hebben. De Alde Feanen ligt letterlijk in de achtertuin.”

Ondersteuning past bij visie

Naast Rabobank Drachten Noordoost Friesland hebben ook Mannen van Staal, Multicopy Drachten, Smart Camels, BO. Be Original, Pilat Advies, MCS B.V. en Accountantskantoor Propstra zich verbonden aan Nationaal Park De Alde Feanen. Voor Mannen van Staal uit Leeuwarden was de verbintenis een vanzelfsprekendheid. ,,Wij houden enorm van de natuur. De ondersteuning van De Alde Feanen past bij onze visie. We zien echt het belang van natuurbescherming, ook voor de generaties na ons”, aldus Lize Bakker. Ook voor Multicopy Drachten geldt dat het ondersteunen van het Nationaal Park past bij de visie van het bedrijf. ,,Het sluit aan bij onze werkzaamheden. Wij werken veel met gerecycled materiaal, vanuit een overtuiging dat we de natuur moeten beschermen. Dat is ook de reden dat we De Alde Feanen steunen”, zegt Theo Stavast.

Verbondenheid

De bedrijven die een partnerschap zijn aangegaan hebben als overeenkomst zich verbonden te voelen met het natuurgebied. ,,Het is een prachtig natuurgebied waar we trots op zijn’’, vertelt John Boonstra van Bo Webexperts. ,,Daar leveren we graag een bijdrage aan.”

Kop van Jacobi

Tijdens de vaartocht voer het gezelschap onder andere langs de aalscholverkolonie en naar de Kop van Jacobi. Ook de nieuwe ambassadeur van Nationaal Park De Alde Feanen – Lutz Jacobi – voer mee tijdens deze partnerbijeenkomst. De Kop van Jacobi is een plek waar Lutz Jacobi zich mee verbonden voelt. De kop van Jacobi is namelijk vernoemd naar haar overgrootvader.

Meer steun

Nationaal Park De Alde Feanen is op zoek naar meer partners. Nieuwe partners hebben de keuze uit twee verschillende partnerships: ‘Stypje’ en ‘Oparbeidzje’. Ook particulieren kunnen het Nationaal Park steunen, zij kunnen donateur worden vanaf €10,- per maand.

Foto: Marcel van Kammen